|
L'activitat
de Josep Obiols com a il·lustrador i com a decorador és
prou coneguda de tots, per bé que no estigui situada al lloc que
li pertany, després d’haver-hi dedicat tot el seu temps i
d’haver arribat a la consideració que els seus mèrits
li han merescut.
Josep Obiols hauria de tenir un lloc a Catalunya, que si bé ha
assolit de dret, caldria que li fos confirmat de fet.
Malauradament, però, encara som en un país pobre i els nostres
artistes, els bons, els que sacrifiquen una vida pel millorament de l’art
i per l’enlairament de la nostra espiritualitat, estan condemnats
a una vida precària, per a fer perdonar, com si fos un acte de
contrició, la indiferència de la majoria dels nostres compatricis
envers les coses de l’esperit.
Josep Obiols, doncs, il·lustrador, al qual tant deuen les publicacions
catalanes, el decorador per excel·lència, que ha sabut lligar
la seva vida quotidiana amb el seu art, que sense trasbalsos ens ha anat
enriquint amb una sèrie de decoracions que l’honoren, aquest
artista, repetim, s’havia resisitit a la pintura de cavallet, com
si aquesta fos oposada al seu temperament.
L’any 1920 exposava unes pintures a l’Exposició de
Primavera, amb l’Agrupació Courbet; aquestes pintures, però,
no entraven en el concepte que es té de la pintura de cavallet.
En aquests darrers temps, s’ha deixat temptar per aquesta activitat
i és d’aquesta obra poc coneguda que avui parlarem.
En Josep Obiols, malgrat el seu coneixement del dibuix i del color, en
lloc de llençar-se de ple a l’expressió de les seves
obres, amb aquella fuga que li permetria el seu saber, ho ha fet contenint-se
i estudiant la tècnica com aquell que agafa els pinzells per primera
vegada, començant aquest treball amb una humilitat i una honestedat
a les quals aquí, on tothom prescindeix d’aprenentatges i
disciplines, no estem gaire acostumats.
D’aquesta pintura de l’Obiols, paisatges la majoria, l’anècdota
en resta exclosa, i fins i tot, quant a la llum, es diria que l’artista
ha triat aquella hora que menys permet els contrastos. Els grisos són
els que dominen la paleta, i els verds i ocres d’aquests paisatges
hi són tan matisats, hi prenen uns tons tan personals, que desapareixen
davant l’objectivitat del paisatge.
En els seus paisatges, Obiols sembla preferir la llum dels cels ennuvolats,
sense portar-lo cap a un dramatisme, donant-los una severitat traduïda
en un to senyorívol. El mateix si es tracta dels afores de Barcelona,
del Montseny o del paistage igualadí, Josep Obiols sap projectar-hi
la seva personalitat, plena de qualitats que fan d’aquestes pintures
una pintura seriosa i digna, la qual està molt lluny dels “aficionarismes”
que patim.
Els guanys obtinguts
per les seves darreres obres ho són en la lluminositat dels seus
grisos, els quals ha arribat a dominar obtenint harmonies que li permeten
d’expressar una gran gamma de valors reflectidores de les dots naturals
d’aquest artista.
Aquestes obres amarades de sinceritat són dites senzillament; cada
vegada, però, més sàviament.
En l’obra d’Obiols no hi cerqueu ingenuïtats; l’artista,
modest en excés, creiem nosaltres, sap adonar-se, però,
del que sap i del seu valor.
No volem aturar-nos a fer la crítica de l’obra pictòrica
de Josep Obiols, sinó assenyalar-la a la general atenció.
Esperem que ben aviat serà celebrada una exposició d’aquestes
obres, i llavors la crítica lliurement podrà estudiar-ne
les seves moltes virtuds.
(1)
Text publicat a Mirador, Núm. 247 (26 oct.1933)
|
|