|
L’aparició del pintor Torres-García
com a veí de Sarrià va ésser, per a l’Obiols,
com l’encesa d’un far als violars del crepuscle. Com si ell
i d’altres conreadors de les arts plàstiques l’esperessin.
La boira celava els cims. Hi havia els glosaris seductors i indistints
de Xènius, alguns contradictoris, i aquells en els quals s’avenia
amb els hàbits i el tarannà de l’estament pairal de
casino de senyors; hi havia els llibres de versos de Josep Carner, que
era el poeta de tots, irònicament generós amb les defallences
socials i casolanes dels menestrals acomodats; hi havia també la
versió literària de l’obra d’alguns pintors
i il·lustradors: tot plegat ebossava un estil que, en voler superar
la historieta i l’anècdota, el fútil i el frívol,
no atenyia ni el concret ni l’universal. Un excés de tendresa
pel floralisme literari hauria pogut derivar cap a un floralisme pictòric
i decoratiu. En Torres-García, en obrir una Acadèmia de
dibuix i pintura a l’Institut de Sant Josep, a Sarrià, va
aconseguir d’envigorir les tendències d’alguns dels
seus deixebles. Els va salvar de llur possible desviació al pintoresc,
al vulgar i al trivial. L’afectació i les foscors d’algunes
normes noucentistes, un cop interpretades pel Mestre, guanyaven en fermesa
i puresa; llur èmfasi aconseguia naturalitat. Els enuigs de Xènius
cada vegada que les pintures murals d’En Torres-García eren
sacrificades a la niciesa dels qui tenien el deure de respectar-les ens
excitaven. Hauríem volgut ésser més grans per a intervenir.
Als setze anys érem immediatament hostils a aquells qui ens assenyalaven
com a responsables de tots els actes que afectaven el nostre idealisme,
jovenívolament integrador. Ens hauria plagut d’ésser
falconers dels qui ens encalçaven.
Quan En Torres-García, que no amava pas l’excèntric,
ni el fantàstic, va adonar-se, segons va dir a l’Obiols,
que el neoclassicisme que practicaven alguns s’oposava al ver classicisme
que, segons ell, havia d’ésser vivent, actual i concret,
alguns seguidors, els més pusil·lànimes o els més
ullpresos per la pintoresca elegància del noucentisme, es van arronsar.
No van comprendre el Mestre quan va dir-los: “Són l’instint
i el gust que donen el to. Podem ésser lacònics sense ésser
trivials ni imitatius”. Ni quan va rectificar una dita del glosador
i els va dir: “Oposar el bon gust al geni cresta els mancats d’aquests
dons”. Va ésser aleshores que En Torres-García, didàctic
i moralista, va dibuixar bells i incisius paisatges urbans amb llurs accessoris.
Hi va haver, entre ells, En Salvat-Papasseit, qui va creure que es passava
al futurisme; però hi ha pintures més tardanes amb nobles
paisatges, fonts, cignes i deesses indolents.
Ja abans, els qui seguien les injuncions o els consells de Xènius,
i els escolars d’En Torres-García, projectaven la publicació
d’una revista periòdica que s’havia de dir De l’Escola
de Decoració i la d’un full divulgador dels principis
estètics que els aplegava; però segons em va fer saber l’Obiols,
el to imperiós i dogmàtic d’alguns d’ells en
va impedir la sortida. La Revista, que va fundar el 1915 el noble
i desinteressat poeta Josep M. López-Picó, els va acollir
la mateixa manera que havia demanat la col·laboració dels
qui es complaïen en la descoberta, la invenció i la innovació.
L’Obiols havia dibuixat per a La Revista, específicament
i característicament, la marca que distingia i adornava la primera
plana; encara avui centra la coberta dels llibres de la col·lecció
“La Revista”, dins les edicions Barcino. A la darreria de
1917, En Joaquim Folguera, amb la vènia d’En López-Picó,
va aplegar originals literaris i dibuixos dels addictes. Josep Obiols,
full per full, secció per secció, hi va donar el to i la
gràcia. L’any següent tots dos es van encarregar de
fer sortir l’Almanac de La Revista 1919. Els boixos
de l’Obiols l’il·lustren amb l’aire del temps,
i tot plegat va fixar, amb encert i distinció, una tendència
dins una època.
De la tasca de Josep Obiols com a director i executor artístic
de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana,
qui no en fa lloança en fa el panegíric: cartipassos, fascicles
i llibres omplien les carteres dels minyons que assistien a les escoles
on era ensenyat el català. Molts ciutadans granats d’avui
ho recorden complaguts. Quan l’Obiols, l’any 1920, va anar
a la Itàlia toscana, va continuar il·lustrant els texts
pedagògics de la “Protectora” i d’algun altre
editor.
Vaig correspondre amb l’Obiols durant el seu sojorn a Itàlia.
Lentament, progressivament, com s’hi meravellava! Com s’hi
desobria! Els museus, les esglésies, les ciutats, els jardins li
evocaven la ruta del Paradís. En va tornar expert, docte, experimentat
i sabent.
Quan a les acaballes de l’estiu de 1922, i a la claror dels estels,
asseguts en un erol de Cap sa Sal, a Begur—En Carles Riba també
hi era, i l’Antoni Fises, el malaguanyat arquitecte amb qui va col·laborar—,
l’Obiols, de mena taciturn, ens contava el viatge, les seves descobertes,
les seves troballes i els seus encantaments, l’escoltàvem
com si ens narrés l’estada en un país inèdit.
Ni En Riba, atent i tan amatent a matisar, no va gosar dir res. Va ésser
a Sa Tuna on, mentre els altres ens banyàvem o provàvem
d’engegar discs en una gramola rovellada, l’Obiols croquisava
barques, arreus de pescar i rocalls. O figures per a les pintures de can
Guarro. Més d’una noia pescadora li va fer de model.
A partir de la sala de música de can Guarro, Josep Obiols va tenir
feina seguida i florent. Més ben dit: feinassa; puix que cada encàrrec,
cada projecte, com saben els entesos, demana maquetes, originals, còpies
i engrandiments. I la seva execució vol càlcul, enginy,
habilitat, peremptorietat, disciplina i, fins i tot, robustesa física.
A l’Institut de la Dona, a Correus, al Palau de Montjuïc, a
can Regàs, a Montserrat, a la Parròquia de Sant Vicenç,
de Sarrià, a Balsareny, a la capella del Remei on, a parer meu,
la gràcia, el gust i un no sé què d’alada catalanitat
fan evidents els dons del nostre pintor i la seva fidelitat a les pròpies
conviccions. I allò que no hem vist enllestit: les pintures del
Claustre, a Solsona, on la destresa, l’art i l’amor a l’ofici
ens instrueixen tot fixant l’alta i modesta figura d’un exemplar
artesà escrupolós.
(1)
Text
publicat a Qüestions d’art, número 3, 1967, i recollit
a Joan de Déu Domènech i Vinyet Panyella (eds.), Àlbum
Foix. Una successió d’instants. Barcelona: Quaderns
Crema, 1990.
|
 |