|
Josep Obiols ha estat una de les grans admiracions
de la meva vida. Quan hi penso m’adono que les meves més
grans admiracions van gairebé sempre dirigides a artistes. Admiro
profundament Xavier Nogués, que es va passar la vida gravant—una
tasca que no interessava ningú—i que va fer una obra que
podria polaritzar l’atenció universal si els catalans sabéssim
fer bé la feina de promoció imprescindible. Admiro Isidre
Nonell, que en general ha tingut una crítica desafortunada, tot
i ser un dels grans pintors del segle vint. Admiro profundament Chopin,
està clar, perquè és un músic que sóc
capaç d’entendre, i també Rembrandt i Bach, però
aquestes són admiracions, podríem dir, més intemporals.
Nogués, Nonell, Manent, Guerau de Liost, en canvi, són homes
que semblen més de carn i ossos, que podrien haver estat amics
meus. Alguns ho foren. I dintre d’aquesta mena d’admiracions,
Josep Obiols ocupa un lloc capdavanter.
En Obiols admirava tant l’artista com l’home, la qual cosa
no succeeix sempre. Però ara veig com és de difícil
parlar de Josep Obiols com a home. Era poc espectacular, però no
es pot dir que fos gris. Parlar d’ell només és possible
si hom procura dominar el matís més subtil de les paraules,
no les frases sonores. Obiols era un home no massa alt però d’un
cert volum. Era, potser, un home massís. Sempre ben vestit i encorbatat,
gairebé vorejant el mudat. Portava un barret molt personal, col·locat
horitzontalment, sense cap fantasia en la inclinació. El poeta
Josep V. Foix—molt amic de l’Obiols i també sarrianenc—anava
també sempre amb barret, però amb un toc final de fantasia.
El seu barret podia dibuixar angles d’inclinació molt atrevits.
El barret de l’Obiols era només una tapadora sense cap més
altra fantasia decorativa. Era la tapadora col·locada sobre la
construcció massissa del seu cos sòlid. El barret era inseparable
de l’Obiols, i també ho era la pipa o el caliquenyo, que
no deixava mai de penjar del seu llavi. Al final de la seva vida els metges
li devien amargar l’existència intentant privar-lo del seu
fum preferit. Si també el privaren del sucre—era diabètic—i
es féu addicte a la indecent sacarina, em sembla que malgrat tot
sempre fou fidel al caliquenyo. He pensat que la seva adhesió a
un productor de fum tan poc delicat i evidentment d’un perfum molt
acusat, devia arrencar de la seva estada Itàlia i dels seus toscanos
famosos. Per fumar aquest producte cal tenir una personalitat molt acusada
i un esperit poc gregari. Obiols, d’un aspecte extern fred i neutre,
era interiorment un apassionat i un home de fermes conviccions. Però
fonamentalment modest. Per a mi, fou l’exemple més intel·ligent
de l’autèntica modèstia, i la sabia expressar molt
bé: “Jo no sóc tan ase—deia—per creure
que allò que faig no val res. Si ho cregués, plegaria. Però
en el món de la pintura s’han fet coses tan bones que tenir
pretensions sobre la pròpia obra em sembla que és senzillament
ridícul”.
Obiols parlava poc, lentament i amb veu més aviat baixa. Però
quan parlava revelava un gran sentit de l’humor, d’un humor
més aviat agre i corrosiu, gens floralesc. A vegades les seves
frases, allò que els francesos en diuen “un mot”, resumien
o comentaven un fet de manera justa, aguda i personal. Cada vespre, durant
molts anys, va assistir a la tertúlia que es feia a les Galeries
Syra, en aquella exigua saleta davant la porta del despatx de la Montserrat
Isern, que era com un mur darrere del qual existia un món misteriós
i hermètic. La Montserrat desapareixia. “Hi ha un client
important”, o bé, “la Montserrat parla per telèfon”.
L’absència podia ser molt llarga. Mentrestant, la conversa
continuava. Hi havia en Bosch Roger, que explicava acudits ingenus i dels
quals ell era l’únic que hi veia la gràcia. Després,
amb el progrés de la seva dramàtica ceguesa, l’acompanyava
la seva muller inseparable, que li deia el nom de l’amic que li
allargava una mà que ell no veia. Altres assidus eren el caricaturista
Passarell, amb la seva veu esquerdada de fumador empedreït; el doctor
Masoliver; en Vidal Ventosa, que explicava les seves relacions de joventut
amb Picasso i les històries del Guayaba, la famosa tertúlia
de començament de segle; el pintor Vidal Gomà; l’escultor
Josep Granyer, que no parlava gaire, però que de tant en tant es
desfermava amb alguna diatriba d’una violència terrible;
el col·leccionista Josep Mullor, que tenia una veritable devoció
pels seus amics artistes. A vegades les discussions eren aferrissades
i les veus pujaven de to. La veu de l’Obiols, no. Era sempre mesurada,
fins i tot quan feia els comentaris més contundents, quan posava
punt final a una llarga disquisició dialèctica entre els
contertulis: “Nois, trobo que sou molt optimistes.” Els amics
havien parlat d’un càncer que, s’assegurava, patia
el general.
Era un catòlic discretament practicant, sense la més lleugera
ombra inquisitorial. La seva pintura religiosa li sortia espontània,
era per a ell com una cosa viscuda amb tota naturalitat. Sense passió
proselitista. Hi va haver una època durant la qual Rafael Benet,
en llibres sobre Nogués o Nonell, o quan escrivia simplement sobre
estètica, es posava molt en temes religiosos. Era un practicant
més bel·ligerant. Segons deia l’escultor Granyer,
Benet sofria un empatx indigest de Marxa Reial, de Verge Maria i de Santíssima
Trinitat. Obiols m’havia dit: “En Benet s’embolica,
i algun dia sortirà un fraret de Montserrat d’aquests que
en saben tant, d’això, que li clavarà una allisada
que el deixarà blau.”
Obiols va ser un artista absolutament fidel al seu temps i conseqüent
amb les seves idees. Més que d’idees, potser, es podria parlar
de la seva manera de ser. Fou artísticament un noucentista, i va
cultivar la temàtica d’aquell moment amb la mateixa assiduïtat
que un altre artista contemporani seu: Enric-C. Ricart. Però aquell
estil també significava una moral, un imperatiu de conducta. Primer,
va pintar, dibuixar i gravar l’atzavara, el veler, la gavina i la
noia jove estilitzada. Però, en arribar les hores dures i amargues
per al país, va ser un dels creadors de l’escola Isabel de
Villena—on es parlava i s’ensenyava en català—junt
amb Carme Serrallonga i Josep Calsamiglia. Ell hi ensenyava dibuix. En
aquell moment esplendent de la vida espiritual del país que va
des de la Mancomunitat fins al primer estatut, la gent tenia la idea clara
que hi havia unes coses que calia fer i les feien. A vegades, en el repartiment,
resultava que a una mateixa persona li tocaven moltes coses a fer. Obiols
va il·lustrar llibres—aquell sil·labari de Pau Romeva,
aquelles cobertes de la Biblioteca Catalana que dirigia Josep Carner!—,
va fer cartells, entre els quals un, el de l’Associació Protectora
de l’Ensenyança Catalana, deu ser un dels cartells que s’han
fet més populars en el país; va gravar al boix, amb una
gran comprensió de les possibilitats de la fusta i dintre de la
gran tradició barroca del gravat català; va fer pintura
de cavallet, va dibuixar marqueteries i, finalment, va fer pintura mural.
Tota aquesta gran i diversa producció va aconseguir crear un món
propi que, com hem dit més d’una vegada, em sembla que és
la màxima fita a què pot aspirar un artista. Els infants
d’Obiols, sovint convertits en àngels d’ales resplendents,
eren inconfusibles: eren els nanos que veiem pel carrer. La sensació
clara era que aquells infants només podien ser d’aquí,
d’aquest país. I em sembla que cal subratllar un altre fet
notable: una gran part de l’obra d’Obiols era i és
encara perfectament assequible i no cal ser milionari per accedir-hi.
Els llibres que va il·lustrar no eren més cars que els altres.
Dediqueu-vos, si un interessen aquestes coses, a buscar en els llibreters
de vell aquells llibres que he esmentat de la Biblioteca Catalana. Encara
es troben, i veureu que són una de les coses més ben fetes
que s’han produït al país. També es troben edicions
de molts poetes amb una portada o un frontispici gravats al boix per Obiols.
Són unes pures meravelles. I sobretot, hi ha la pintura mural.
La de Montserrat ja forma part de la tradició popular del país.
Mireu si els monjos us deixen veure la sagristia, pintada i projectada
com una meravellosa obra de conjunt, des del sostre fins a les marqueteries
dels armaris solemnes. També hi ha frescos seus al Seminari de
Tortosa, al Palau Nacional de Montjuïc, a la Basílica de la
Mercè, a la Central de Correus, a l’Ajuntament, a l’església
montserratina de Pedralbes i, sobretot, a l’església parroquial
de Sarrià. Aneu-hi expressament, a Sarrià. Veureu la gran
tradició del barroc italià traduïda al català,
reconeixereu una mena de Tièpolo que parla com nosaltres i que
ha pintat la nostra gent.
Pintura clàssica, potser direu. Home, sí. Si us interessa
més la moderna, mireu la capella a l’esquerra de l’altar
major, que és moderna. I podreu comparar. Tota aquesta pintura
penso que és del millor que s’ha fet a les parets del país.
I per poc que pugueu, aneu a veure l’església del Castell
del Remei, prop de la carretera que va de Tàrrega a Balaguer. Veureu
una església projectada i decorada totalment per Obiols, des dels
bancs fins als llums que pengen del sostre. És una església
clara, optimista, lluminosa, amb una religiositat que no té res
a veure amb les tenebroses catedrals medievals. I a més, al Castell
del Remei encara hi trobareu un vi roig d’una gran noblesa. Una
cosa no exclou l’altra, em sembla.
En un moment molt dramàtic de la meva vida em vaig passar moltes
hores en el darrer taller que va tenir l’Obiols. Era al carrer de
Balmes, tocant a Aragó. Allà hi havia una gran quantitat
d’esbossos que feia per a les pintures murals. Hi havia amuntegats
molts dibuixos de mida definitiva que després estargia a les parets.
Eren uns meravellosos dibuixos al carbó sobre paper de rotllo.
Jo en tinc algun. Sé que aquests dibuixos, més aviat fràgils,
continuen amuntegats, ara en una altra habitació. Em sembla que
el seu destí digne seria el museu. No sé quin, perquè
això dels museus està molt embolicat. Però sí
un museu o l’altre. Obiols pintava al fresc de la manera més
ortodoxa, tal com havia après durant la seva llarga estada a Itàlia.
Aquesta estada, la hi facilità l’editorial Muntanyola per
tal que il·lustrés un llibret que havia escrit Carles Riba
sobre mitologia greco-llatina. Per cert, quan el veurem reeditat? Ara,
queda algú que sàpiga pintar al fresc i que sigui capaç
de resoldre la decoració d’una cúpula? La darrera
que s’ha pintat aquí, de cúpula, l’artista se
la va fer muntar a peu pla: qualsevol pugui per les bastides i pinti torçant
el coll desconsideradament! Enganxar-hi matalassos de goma-escuma li era
així més fàcil. A aquest geni acabat de fabricar
esperem que aviat li tocarà ser proclamat solemnement català
universal.
En aquell taller clar i silenciós, des d’on al capvespre
es veien les curses enfollides dels falciots, em sembla que li vaig fer
perdre moltes hores. Ell deia que li agradava veure aquells terrats, on
una nena asseguda en una cadireta juga amb una nina, o una dona jove bufa
la menjadora de la gàbia del canari… Preparava nescafè
amb la inseparable sacarina. Jo li portava planxes de coure per gravar.
Li vaig ensenyar aquesta tècnica i va col·laborar en les
Edicions de la Rosa Vera amb unes puntes seques magistrals. Gravar al
metall li va agradar tant que no va voler mai més cap boix, i això
em va permetre la gran satisfacció de gravar-li unes fustes a la
manera antiga: J. Obiols dibuixà. J. Pla gravà.
En aquell taller vaig anar veient com se li agreujava la seva malaltia.
Vaig anar a casa seva. S’havia acabat tràgicament la seva
vida de pintor de la manera més dramàtica que pot passar:
la ceguesa. Deia que els darrers anys havia estat feliç perquè
havia pogut fer intensament allò que li agradava més: la
pintura mural.
Es va fer el funeral a l’església de Santa Teresa, a la plaça
de Gal·la Placídia, a Gràcia. El pare Jordi Llimona
va fer un parlament i, contra el que acostuma a passar en aquells moments
tan difícils, no va dir cap bestiesa.
(1)
text inclòs a Famosos i oblidats. 38 retrats de primera
mà, La Campana, 1989.
|
|